Banana Eve on Tour – Eindhoven [Deel 1]

Maanden geleden nam ik het besluit om mijn eigen wedstrijd van die dag te annuleren met het doel om naar Eindhoven af te reizen om Edwin aan te moedigen tijdens zijn tweede marathon.

Weliswaar is de marathon van Eindhoven niet de tweede marathon waar Edwin zich voor heeft ingeschreven maar vanwege diverse blessures wel de tweede marathon waar hij van start gaat met 'uitlopen' als doel.
Dit schrijf ik omdat ten eerste Edwin me anders zelf gaat verbeteren en ten tweede omdat mensen hier nogal over (blijven) vallen. Soms gaan dingen nou eenmaal niet volgens plan en niet iedereen schudt alles maar zomaar uit zijn of haar mouw. We zijn allemaal anders. Oke laat ik het hier maar bij houden voordat ik straks nog demonstratief met een bord door de straten loop te paraderen om één van mijn beste vrienden te verdedigen.

Het plan om langs de kant te gaan staan om Edwin aan te moedigen wordt al snel een project. Aangezien ik hem hier niet van op de hoogte wil brengen, het moet een verrassing zijn, bedenk ik me dat ik moet opvallen.
Uit het niets is daar dan inene het idee om een bananenpak aan te schaffen voor dit project.

In 2013 waren Udjen en ik ook aanwezig bij de marathon in Eindhoven. Udjen liep daar in de stromende regen haar snelste marathon. Ook Wilbert liep deze editie mee, die kreeg toen al een verrassings-aanmoediging, hij wist niet dat ik langs de kant stond en ik was ook ietwat onherkenbaar met m'n dichtgesnoerde capuchon,Β Ninja Eve zegmaar.Β Ik ben later van start gegaan voor de halve marathon maar moest wegens mijn blessure uitstappen.

Een bananenpak, leuk! Maar zal dat genoeg zijn? Ik ben namelijk geen schreeuwer…….ja mensen vermoeden waarschijnlijk niet zo snel dat ik lang niet zo extrovert ben als ik over kan komen. En daarbij; ik ben een erg emotioneel mens dus waarschijnlijk zou ik Edwin niet eens kunnen roepen omdat ik door mijn emoties niet eens geluid zou kunnen produceren. Anyway ik denk dat een bananenpak niet genoeg zal zijn dus er moet een spandoek komen. Ja een spandoek!
Oke een spandoek, maar wat moet daar op komen te staan? Iets wat verwijst naar die banaan die dan langs de route staat? Maar wat? Iets met ‘headbangende banaan’. Daar hebben wij het zo vaak over gehad (komt daar soms het idee van het bananenpak vandaan of is het puur omdat je toch met regelmaat hardlopers in bananenpakken tegenkomt? Ja echt waar!).
De hierop volgende weken spoken er allerlei spandoek kreten door mijn hoofd, wordt er steeds meer aangeschaft: confetti, ballonnen.
En dan is ie er, dat ik daar niet eerder op ben gekomen. Het kan niet anders dan dat dit de juiste woorden zijn: You’ll Never Walk Alone.
De perfecte woorden, ik heb de laatste jaren niet veel meer met voetbal maar het is en blijft Ajax voor mij maar Edwin is een trouwe Feyenoord supporter, hij heeft deze woorden ook op zijn bovenarm staan en daarbij ik kom hem aanmoedigen dus hij is (naast eventuele andere fans) niet alleen.
Het spandoek idee schrap ik daarentegen wel. Het moet anders. Ik heb geen tijd om een juiste plek te vinden om een spandoek op te hangen en Edwin is iemand die vooral naar beneden kijkt tijdens het lopen dus wellicht ziet hij het niet eens.
Ik wil borden die ik neer kan zetten. Dan maakt het ten eerste niet uit waar ik ga staan en ten tweede Edwin zal dit eerder zien dan een spandoek, denk ik.
Wanneer ik bij de Bruna even snel binnen kijk om prijzen van karton te vergelijken valt mijn oog op regenboog gekleurde vellen. Ik zeg tegen mezelf: oke deze onthou ik even, wat op zich al grappig is want ik ben tegenwoordig een vergiet met wel hele grote gaten. Ik loop naar buiten maar bedenk me vrijwel meteen dat dit nutteloos is want die regenboog vellen gaan het toch wel worden. Ik loop weer naar binnen en trek 3 vellen uit het vak. Tevreden stap ik weer op mijn mountainbike, het thuisbrengen van deze mooie vellen is trouwens nog een heel gevecht zo op deze fiets en de wind van vandaag.
Ik struin het internet af voor het maken van de meest simpele, goedkope en lichtste schragen. Qua geld maakt het niks uit of ik zelf moeilijk ga lopen doen of ze kant en klaar haal. Dus op naar de Gamma om drie schragen te kopen. Op Instagram plaats ik hier ook een foto van met de hashtag #secretmission.

img_20161002_075825
#secretmission

Het bananenpak zelf is ondertussen aangevuld met een bananenlegging en later komen er ook nog (hoofdzakelijk) gele adidasjes bij.

cameringo_2016-08-12-23-23-34_20161010205707843
Banana Eve in progress

De letters worden zorgvuldig uitgeknipt en op de borden geplakt. Een paar mensen weten ondertussen van mijn grote plan en we hebben allemaal onwijze lol om mijn outfit.
Kruidvat heeft weer een actie met goedkope(re) dagkaarten voor de trein dus ook die wordt aangeschaft. De gele haarverf die ik voor Litouwen had aangeschaft wordt weer in mijn haar gesmeerd en ik ben er klaar voor!

Vele Junkies van Den Bosch zullen die dag de halve marathon lopen dus er gaan ook een aantal Bossche Junkies cheeren. Ik betrek Mari dus ook in het complot om Edwin te verrassen, te verblijden en te laten huilen.
Twee dagen van te voren besef ik dat Edwin met een pacer mee gaat lopen. En dat betekend dat hij in een groep zal lopen. Ik zie het dus al helemaal gebeuren dat hij middenin de groep loopt met z’n blik op de straat gericht en hij mij of de borden dus niet zal zien en ik hem niet. Niet alleen Edwin is nerveus voor zijn marathon maar ik ook!
Ik schakel Mari dus in. Hun cheerzone zal zo ergens aan het eind van de route staan maar ik sta eerst tussen de 20 en 24 km te cheeren om daarna m’n spullen bij elkaar te pakken en naar de cheerzone te gaan.
Ik vraag Mari of hij Edwin een berichtje wilt sturen met de mededeling dat er nog een kleine cheerzone tussen de 20 en 24 km zal zijn.
Pff dat moet goedkomen dus.

Zondagochtend….de ochtend van de marathon. Ik zit in de trein en ben met Edwin in gesprek via Whatsapp. Hij weet nog steeds niet beter dan dat ikΒ met deΒ 14km trail van De Hoge Veluwe Loop ga meedoen vandaag. En dan verteld hij me dat Mari hem vertelde dat er nog een cheerzone zal zijn. Tussen de 20 en 24 km! Waar ik op reageer met: Oh echt? Nice!
Edwin zegt: ja leuk he? Ik zal het nodig hebben.
We zijn nog een tijdje in gesprek en ik krijg foto’s van hem in het startvak met de pacers die hij gaat volgen. Onbewust helpt hij me enorm want ik weet nu ook hoe de pacers eruit zien. Wanneer ik bijna in Eindhoven ben gaat Edwin van start.

20161009_083607
To be continued…
Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

