Zomeravondloop / 10 van Noordwijk

Het is alweer een tijdje geleden maar halverwege Juli loop ik op de zaterdagavond mee met de Zomeravondloop van Popupruns Almere.
Qua afstand heb je de keuze om 1, 2 of 3 rondes te lopen, oftewel 4, 8 of 12km. Vandaag ben ik ontzettend moe en kruip ik in de middag nog voor een paar uur m’n bed in. Rond half 5 ben ik nog steeds in dubio, ga ik wel of ga ik niet? Zo belachelijk moe, maar als ik daar aan toe blijf geven schiet het allerminst op natuurlijk. Voor nu is een 12km eigenlijk een no-go, zelfs 8km vind ik net even te veel maar 4km?
Ik scroll wat door de status updates op Facebook en lees dat Tim ivm een lichte overtraining voor de 4km gaat. De keuze is dus gemaakt: ik ga ook voor de 4km.
Ik maak me klaar en stap op de fiets. Na het ophalen van mijn startnummer klets ik wat met Tim, Henk en Astrid, de vrouw van Henk. Ook tref ik Ray, zijn vrouw Kim en hun zoontje Tygo. Kim en Tygo gaan ook de 4km lopen. Dan arriveert ook Mark, Mark gaat voor de 12km. We bespreken min of meer een tactiek voor de avond en ik hoor mezelf zeggen dat ik rustig ga lopen.
Voor de start is er nog een loterij, mogelijk gemaakt door Van der Linde Almere, en dan is het tijd om klaar te gaan staan.
Het startschot klinkt en de snelle lopers schieten ervandoor en ik schiet er achteraan. Mark komt naast me lopen en vraagt wat ik aan het doen ben en waar het rustig-lopen-plan is gebleven.
We blijven samen lopen, Mark kletst lekker door maar bij mij begint m’n ademhaling haast hysterische vormen aan te nemen na de eerste kilometer. Mark en het idee dat het ‘maar’ 4 kilometers zijn houden me op de been en zorgt ervoor dat ik vrij lang het (te) hoge tempo kan volhouden. Ik worstel me door de laatste kilometer en heel even komt de gedachte in me op voor een tweede ronde te gaan maar dat kan ik gelukkig snel loslaten. We stappen over de finish, geven elkaar een highfive, ik roep succes en Mark gaat verder. Ik pak wat te drinken, krijg m’n medaille omgehangen en een goodiebag.
Ik ga bij Tim in het gras zitten en vervolgens krijg ik een bosje bloemen aangereikt: u bent 1 van de eerste 3 vrouwen geworden, mevrouw.
Tim is overigens eerste man geworden op de 4km, ik had ook niet anders verwacht.
Ik loop nog even naar Ray om Kim en Tygo binnen te halen en klets na afloop nog wat na met Mark.
Met een uitermate tevreden gevoel fiets ik naar huis. ‘s Avonds laat lees ik in de uitslagenlijst dat ik eerste vrouw ben geworden, whoehoe!

De dag erop is het tijd om richting Noordwijk te gaan. Vandaag is het tijd voor de 10 van Noordwijk. Wederom haal ik mijn startnummer op, maak me klaar en loop richting start terwijl ik onderweg de kinderen aanmoedig die zich volledig op de kidsrun hebben gestort. Ik hang wat rond bij de finish/start en probeer Edwin van der Sar goed op de foto te krijgen maar vele kinderen en ook vele moeders willen ook zijn aandacht.
Wanneer ik in het startvak sta kom ik Maaike (Just Keep Running) tegen en we kletsen even wat. Marino van de Bossche Junkies is er ook. We gaan van start en ik loop best lekker.
Maar hier komt al vrij snel verandering in. Gaby komt van achter uit het startvak en kletst de oren van m’n koppie. Niet storend maar ik ben niet in staat om extreem veel terug te zeggen. Gaby loopt super lekker dus al te lang lopen we niet samen. Vlak na de verzorgingspost, wanneer ik nog aan het wandelen ben, komt ook Marleen me voorbij. De laatste kilometers heb ik het zwaar, nog steeds vermoeid, het is warm en ik voel die snelle kilometers van de avond ervoor.
In het laatste stuk kom ik Rianne tegen. We lopen samen een stukje op. Haar vader staat langs de route en maakt een paar foto’s. Rianne haakt af om op haar moeder te wachten die ze een stukje terug is verloren. Eindelijk is daar dan de finish in zicht. Ik plof neer op een stoeprand. Wanneer ik ben bijgetrokken klets ik nog wat na met iedereen (die ik ken) en vertrek dan weer naar huis. Het was een pittige loop maar de medaille is weer binnen.

Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

