European Athletics 2016 – And so it begins

Woensdag 6 juli

Vandaag begint het EK pas echt. Om 10:45 zullen de eerste athleten in aktie komen. Ik zal daar niks van zien want mijn shift begint om 12:00 en ik zal rond 17:00 klaar zin. En daarbij….ik sta helemaal niet in of bij het Olympisch Stadion of op het Museumplein, the places to be zegmaar. Nee ik sta bij AV Atos in Amsterdam Noord. Deze atletiekbaan ken ik zelf van de 30 van Amsterdam Noord die ik elk jaar loop ter voorbereiding van een najaarsmarathon. Dit jaar overigens niet want dit jaar is het daar te kort dag voor. Anyway Atos staat de aankomende 3 dagen in het teken van de Athletics School Champs, net als AV’23 in Amsterdam Oost, Feniks in Amsterdam Zuid-Oost en Startbaan in Amstelveen.

Ik stamp er nog wat ontbijt in, controleer of ik alles wat ik nodig denk te hebben in mijn tas heb gedaan en hijs me in mijn vrijwilligers outfit. Sponsor Brooks heeft voor iedere vrijwilliger (ja alle 1750!) een prachtig kledingpakket samengesteld, bestaande uit zowel een lange als een korte broek, 2 paar sokken, 3 t-shirts, een regenjasje, een trainingsjasje, een petje, een zonnebril, een mooi paar special edition hardloopschoenen en dit alles verpakt in een mooie grote rugtas.
Eenmaal op Amsterdam CS aangekomen pak ik de bus richting Noord. Via Whatsapp stuur ik Mari nog een berichtje: ‘Is toch leuk om eens met de bus door de IJtunnel te gaan ipv rennend’.
De wandeling vanaf Buikslotermeerplein verloopt niet geheel vlekkeloos want halverwege blijkt Het pad te zijn afgesloten en moeten we dus teruglopen. Ik loop ondertussen samen met een jongen uit Estland. Eenmaal bij Atos zijn bijna alle vrijwilligers compleet en ik zie een bekend gezicht: Monique.
Monique doet veel vrijwilligerswerk voor Le Champion. In 2012 heb ik onder haar leiding bij de kleding afgifte van de Amsterdam Marathon gewerkt en afgelopen December bij een van de stempelposten tijdens de Amsterdam Light Walk.
Zij staat ingedeeld als hoofdjurylid bij Verspringen en ik sta ingedeeld als jurylid algemeen. Wanneer ik tijdens het vragenrondje vraag wat ik mag gaan doen deze dag, aangezien ik een soort vliegende keep ben maar alle posten netjes bezet zijn omdat iedereen is op komen dagen, geeft Monique al aan dat ik maar lekker bij haar moet komen staan als ik echt ‘niks’ te doen heb. Stephen, onze begeleider, laat mij daar ook vrij in. Ik pak m’n camera en maak een rondje over het terrein. Daarna sluit ik me dus aan bij Monique, Hil (die ook in Almere blijkt te wonen) en Mary, Mary komt uit Kentucky.
Vandaag krijgen we 9 scholen met in totaal 318 kinderen. De G5 groepen, oftewel kinderen met een beperking. Deze beperking kan zich op diverse manieren uiten en in verschillende gradaties. Elke dag kan een school/klas een Schoolplein 14 winnen. Vandaag wordt deze ook echt uitgereikt door iemand van de Johan Cruyff Foundation.
De kinderen stellen zich op in 4 rijen achter de gekleurde pionnen en wanneer Monique het teken geeft mogen ze na een aanloop zo ver als mogelijk in de verspringbak springen. Hil staat aan de ene kant en geeft de afstanden door aan de begeleider van die groep (rood en geel bijvoorbeeld) en Mary en ik geven de afstanden door van de kinderen aan onze kant (pionnen blauw en groen). De kinderen rouleren tussen de diverse onderdelen zoals: sprinten, vortexwerpen, balstoten en dus verspringen. Ook doen we nog een estafette.
Na een ontzettend leuke maar ook vermoeiende dag vertrek ik met een groepje richting Olympisch Stadion. We komen langs het Museumplein waar alles nog in volle gang is, vol verbazing kijken we naar de mensenmenigte en even besef ik wat ik wellicht misloop allemaal. Niks ten nadele van waar ik sta overigens want ik vermaak me prima! Onderweg drukken wij Thierry, onze Fransman, nog even op het hart dat hij bij het Volunteers Home echt even een GVB pas moet halen zodat ook hij gratis kan reizen met het openbaar vervoer.
Ik heb met Sergio afgesproken in het Volunteers Home, het plan is min of meer om elke dag na onze shifts even te meeten om de dag door te nemen. Hij staat in Amstelveen dus we hebben ongeveer dezelfde shifttijden. We slaan de Volunteers Home over want hij zit al met twee vrijwilligers van zijn groep in het Olympisch Stadion. Als vrijwilliger mag je mits er plek is plaatsnemen in Vak F. Ik heb zelf een kaartje voor vanavond voor Vak D maar er is plek zat in F dus ik sluit me bij het gezelschap aan.
Even later vertrekt iedereen richting huis/logeeradres en blijf ik alleen achter.
Ik heb me eerlijk gezegd nooit in zulke evenementen verdiept. Ik volg voetbal een beetje, wanneer we meedoen met EK, WK en/of Champions Leaque, Olympische Spelen vind ik leuk, soms kijk ik wat turnen ed, ik kijk tegenwoordig graag naar wielrenner en ik ben ook zeker te porren voor de Hippische Sport. Ik kijk dus mijn ogen uit in het Stadion, wist ik veel dat er zoveel onderdelen tegelijkertijd bezig zouden zijn?! En de omroeper blijft maar roepen: kijk die! En kijk die! En laat je horen voor die! En voor die! En sla met je klapper voor die! En die! En die!…..ik weet op een gegeven moment niet meer waar ik kijken moet! Ik vind het fantastisch! En zo zie ik onder andere hoe Menno Vloon zich niet hoger over de lat weet te krijgen tijdens het poolstokhoogspringen en zich niet verder weet te kwalificeren (5.35), hoe Sanne Verstegen zich die avond weet te plaatsen voor de halve finale van de 800m vrouwen en hoe Jip Vastenburg voor goud ging en beland op de 8e plaats.
En ook is het zwaaien geblazen met Anouschka en Olav die in een vak verderop zitten.
Om kwart voor 8 besluit ik richting huis te gaan. Vlak naast de uitgang bevind zich Medal Plaza, het podium waar de medailles uitgereikt worden. Wanneer ik langsloop wordt er omgeroepen dat ze over zo’n 5 minuten gaan beginnen met het uitreiken van medailles…….en er staat nog niemand bij het podium, dat betekend dat ik met mijn snufferd vooraan kan staan…verdorie ik wilde gewoon naar huis.
Ik sta erbij met m’n giecheltje als de Paralympiërs Discuswerpen hun plakken omgehangen krijgen (Goud: Daniel Greaves – Engeland, Zilver: Gonzalez Lopez – Spanje, Brons: Mykola Zhabnyak – Oekraïne) en daarna de dames van de 10.000m vrouwen (Goud: Yasemin Can – Turkije, Zilver: Dulce Felix – Portugal, Brons: Karoline Bjerkeli Grøvdal – Noorwegen). Hierna lijkt het te zijn afgelopen en het merendeel van de mensen is al weg. Ook ik wandel al weg maar dan zie ik nog beweging op het podium. Wederom de presentator en een medaille-meisje, ze worden vergezeld door één man, in sportkleding. Ik loop terug naar het podium om te zien en horen wie deze meneer is en wat hij heeft gewonnen. Het blijkt de Noor Trond Nymark te zijn. Hij krijgt een gouden medaille voor 50km snelwandelen, huh maar dat is helemaal geen onderdeel hier! Nee klopt, dit was een onderdeel in Berlijn waar hij in 2009 (!!!!!!!) zilver won. De Rus Sergei Kirdjapkin won goud maar is gediskwalificeerd wegens dopinggebruik. Dus deze Noorse meneer krijgt hier in Amsterdam dan alsnog zijn goud, voor een handjevol publiek en laat zijn tranen volledig hun gang gaan. Nadat ik mijn tranen wonder boven wonder binnen heb kunnen houden en mijn handen haast beurs heb geklapt loop ik nu toch snel naar de uitgang, voordat er straks weer iets gebeurd waar ik toch weer bij wil zijn.
Onderweg naar het station kom ik Laura tegen, wellicht (voorheen) beter bekend als RunningLau. We kletsen lekker wat over onze dagen, Laura doet de visuele social media van dit hele festijn dus heeft bijna non-stop een camera op haar gericht en een microfoon in haar handen. Ik vind dat het een goede keus is geweest om haar in te schakelen hiervoor en dat ze het onwijs goed en leuk doet en vertel haar dit ook.  Eenmaal op het station maken we nog even een vermoeide filterloze foto die verrassend goed uitpakt en dan eindelijk echt echt echt naar huis, morgen weer een lange drukke dag!

Tjusss!

Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

