European Athletics 2016 – The Night Before

Dinsdag 5 Juli 2016

Vandaag is het de dag van de openingsceremonie, vrij toegankelijk voor iedereen én de Koning komt! Daar wil ik dus wel bij zijn.
Nou moet ik vanavond toch in Amsterdam zijn dus dat komt goed uit.

Wanneer ik op het Museumplein aankom besef ik me dat dit best wel iets heel bijzonders zou kunnen zijn en dat ik daar dus deel van uit ga maken. Ik loop de tribunes voorbij om verderop een goed plekje te kunnen vinden. Dan zie ik Daphne met haar zoons Boudewijn en Benjamin staan en ik sluit me bij hen aan. In het midden van het podium komen twee rijen blazers staan en dan komen de vlaggendragers en de athleten op. Ze lopen over de rand van de vijver en we vinden het maar wat mooi. Van de spreker verstaan we overigens geen bal, ook zien we echt helemaal niks van wat er vooraan gebeurd omdat a) al die blazers ervoor staan en b) als we iets opvangen we alleen maar naar ruggen staan te kijken (als je aan de andere kant staat trouwens ook, het is puur alleen voor de camera’s….blijkt). Het grote scherm ernaast staat wel aan maar wordt niet gebruikt om ons meer (in)zicht te verschaffen. Erg jammer en even bekruipt me het gevoel dat dit wellicht een voorbode zal zijn van de rest van de week. Dan wordt de vlag ontknoopt door oa. mijn held Churandy Martina en is het EK geopend.
Dan plots door een handgebaar herken ik onze Koning in de groep mensen die het podium verlaat. Pijlsnel maak ik een foto in de hoop dat ik daarna nog de kans krijg om wel in te zoomen en een betere foto te maken. Maar niets van dit alles, ik ren er zelfs nog heen maar Willie is nowhere to be found.
Met z’n vieren druipen we af naar een café en om kwart over 6 ga ik weer mijn eigen gang want ik moet om 8 uur in Sporthallen Zuid zijn.
Op het Museumplein kom ik Lianne tegen die door de diverse verwarrende berichten op Facebook het ‘hele gebeuren’ heeft gemist. We kletsen wat en ik geef aan te moeten gaan want ik moet op tijd zijn straks. Lianne is altijd de rust zelve maar nu blijft ze wel heel rustig. We besluiten samen op te lopen want we moeten tenslotte dezelfde kant op. En ik kan wel wat rust gebruiken maar blijf m’n horloge nauwlettend in de gaten houden (niet dus blijkt later). We kletsen lekker bij en lopen rustig door. Ik denk dat ik er alsnog een half uur over heb gedaan om te beseffen dat het dus na 6 uur is en niet na 7 uur en dat ik dus ruiiiiiiiiim de tijd heb…….ah vandaar dat Lianne zo uber relaxed is. Ik loop ‘helemaal’ mee naar haar auto want blijk nu toch tijd zat te hebben dus een omweggetje kan wel. Lianne geeft me vervolgens een slinger met de auto, is toch ook wel heel erg fijn.
Wanneer Sergio er dan ook is betreden we het Volunteers Home. Deze hal is puur voor de vrijwilligers die meewerken aan het EK. Hier kunnen we wat zaken regelen (ik haal vanavond dus mijn GVB pasje en mijn bidon op), lekker hangen in zitzakken, ontspannen met wat sport zoals bijvoorbeeld tafeltennis, je kan er eten en drinken en er hangt een tv om de wedstrijden te kunnen volgen.
Vanavond zijn we hier omdat er een bijeenkomst is voor Team Side Events, voor de laatste feiten, weetjes, vragen en uitleg. Nou ben ik over het algemeen vrij laks en lui (of zo kan ik overkomen) maar in mijn tas zit het hele uitgeprinte draaiboek met daarin post-its geplakt met trein-, bus- en shifttijden en heb ik lekker lopen kleuren met verschillende neon stiften om aan te geven wat voor mij belangrijk is om te weten. Voor mij dus niks nieuws tijdens deze bijeenkomst maar ik luister soms vol verbazing naar de vragen die er gesteld worden. LEES JE MAIL EENS OFZO! Anyway…hierna is het voor mij net iets te laat om nog even bij de Junkies langs te gaan dus Sergio en ik gaan nog even zitten. Dat even wordt iets langer en ik ben uiteindelijk om 12 uur thuis. Snel m’n tas inpakken voor morgen want dan gaat het echt beginnen! Mijn eerste dag als vrijwilliger tijdens dit grote evenement!

Stay tuned!

pixlr_20160719211949683

Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

