Ja ik ben donor…en jij?

Oktober 2015

Samen met nog een aantal andere Junkies ben ik vandaag pacer (haas) tijdens de Sloterplasloop. Lisa en ik helpen mensen de 10km in 55 minuten te lopen. Voor ons is het vooral heel gezellig omdat wij gewoon lekker kunnen lopen en dus over van alles en nog wat kunnen kletsen, letterlijk…want we hebben het over hardlopen, over paardrijden, duiken, werk, familie en ga zo maar door. Maar de reacties die je na de finish krijgt zijn zo mooi. Mensen die een pr hebben gelopen dankzij jou, mensen die even het vertrouwen in zichzelf terug moesten vinden, mensen die nog overtuigd moesten worden van hun eigen kunnen of wellicht hun eerste 10km ooit liepen. Ze zijn je allemaal zo dankbaar.
Als pacer zijnde moet je uiteraard herkenbaar zijn, dit kan door middel van hesjes, ballonnen of in ons geval een bordje achterop je shirt met je streeftijd. En dat shirt daar wil ik het even over hebben. Wij (de pacers) krijgen allemaal een shirt van Europdonor, dit zegt mij op dat moment niet zoveel. Het enige waar ik me mee bezig hou is de stof, het is veel kouder dan verwacht vandaag en het shirt gaat me gelukkig warm houden.
Voorop staat het Europdonor logo en achterop staat ‘wordstamceldonor.nl’.
We krijgen een tasje met het logo erop mee naar huis met daarin een brief en een folder. Een week later lees ik alles eens door, zoek de website op en geef mezelf op.
Een paar dagen later ontvang ik een registratie-set in de brievenbus. Even voel ik me heel stoer en badass aangezien ik met een maxi wattenstaaf wangslijmvlies moet af nemen (weet je wel zoals in de film). Een maand later sta ik geregistreerd als anonieme donor.

In dezelfde maand besluit ik me ook als bloeddonor op te geven.

Woensdagavond 29 juni 2016

Ik zit in de mobiele bloedbank in Almere. Ik mag nog geen bloed geven maar zit hier vanavond voor een bloedkeuring. Na het invullen van een vragenlijst mag ik op gesprek met een arts. We nemen de vragen door, hier zijn we snel mee klaar want ik heb overal nee op geantwoord en dat is in dit geval zeer postitief….of in medische taal juist negatief? Anyway…terwijl we lekker door kletsen meet hij mijn bloeddruk. Hij schrijft de getallen op en het zegt mij nul komma nul. Maar hij mompelt dat dit goed is en dat mijn hartslag regelmatig is. Hierna prikt hij me in mijn middelvinger om mijn HB vast te stellen. Bij vrouwen mag deze niet lager dan 7.8 zijn om bloed te mogen geven, mijne is op dit moment 7.6. We kletsen er nog steeds lekker op los en aangezien ik al heb laten vallen dat ik een hardloper ben en zondag een halve marathon heb gelopen (geen idee meer waarom ik dit perse moest vertellen van mezelf maar ja die tik hebben wel meer hardlopers……hoop ik) geeft hij aan dat hij vaak het grapje maakt dat je geen bloed mag geven als je ‘net’ een halve marathon hebt gelopen en zegt nou in jouw geval is dit dus echt zo. Wanneer ik me verspreek als ik naar mijn bloedgroep wil vragen en het woord bloedtype uitspreek komen we weer op een heel nieuw onderwerp. Er zijn tot nu toe wel zo’n 400 bloedtypes! Ontzettend boeiend! ECHT! Dus ook hier praten we over. En over dat ik eventueel wat meer roest moet eten, waarop ik lachend vraag of ik dus nu niet op mijn werk aan het metaal moet gaan likken, toch?!
Nee bijvoorbeeld wanneer je een appel door midden snijdt en laat staan dan wordt ie bruin, dit is ook ‘roest’. Hiermee kan je je ijzergehalte ook omhoog krikken. Hier moet ik me nog even in verdiepen. Bah, gooi ze wel in de blender ofzo….
‘Heb je verder nog vragen?’ Eh ja in de folder staat dat je geen bloed mag geven wanneer je in de periode tussen 1 januari 1980 tot en met 31 januari 1996 in totaal zes maanden of langer in het Verenigd Koninkrijk bent geweest, waarom is dat? Wat is er mis met die mensen? De ogen van de arts dwalen even terug naar de vragenlijst en ziet dat ik nee heb aangegeven. Dit is vanwege BSE…..ik kijk hem ietwat glazig aan, de gekkekoeienziekte. Ahhh oke, dat kwam in die periode dus veel voor en de kans is gewoon erg groot dat die mensen toch geinfecteerd zijn.
Haha ja ik ben gek maar nie een koe nie he?!
We kletsen nog wat door en dan is het tijd voor mij om toch echt richting prikstoelen te gaan. Vandaag worden er 4 buisjes bloed afgenomen om mijn bloed te testen op:
– Hepatitis A
– Hepatitis B
– HIV
– Syfillis
– HTLV (een Leukemievirus)

Wordt ik op minimaal 1 van de 5 positief getest dan mag ik vanzelfsprekend geen bloed doneren.
Is mijn bloed goed dan krijg ik over zo’n 6 weken mijn eerste oproep en eerlijk gezegd ben ik daar nu al BLOEDnerveus voor…..ik hou namelijk totaal niet van naalden en de naald die gebruikt wordt om 1 liter bloed af te tappen is echt een stukkie dikker dan de naald die wordt gebruikt voor een buisje bloed…pfffffff maar ja het is voor een goed doel en als vrouw zijnde mag je ‘maar’ 3 keer per jaar bloed doneren.

Daarnaast sta ik sinds het moment dat je dit kan aangeven geregistreerd als donor na mijn overlijden.

Wie weet hoeveel levens ik kan redden met mijn bloed, mijn stamcellen (al is de kans minimaal dat je daadwerkelijk wordt opgeroepen) en uiteindelijk met mijn organen en weefsels.

En jij?!

Stamceldonor worden?
http://www.matchis.nl
Bloeddonor worden?
http://www.sanquin.nl
Registreren als donor (of juist niet), je registratie inzien of aanpassen?
http://www.donorregister.nl

Namens alle mensen die geholpen kunnen worden, alvast bedankt!

pixlr_20160630191721884

Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

