Ik ben fan

Een tijd geleden ging ik naar een concert wat werd georganiseerd door 3FM, dit betrof de drie meest belovende artiesten van het jaar. Nou ben ik over het algemeen altijd wel in voor nieuwe muziek maar twee van de drie bands zei me echt helemaal niets. Ik ging voor Haevn. Ondanks dat ik van hen ook maar twee nummers kon.
Dit alles staat te gebeuren in de Tolhuistuin in Amsterdam Noord.
Eenmaal binnen heb ik al snel een plekje aan het podium, gek genoeg sta ik eigenlijk vrijwel altijd aan de rechterkant, bedenk ik me nu.
De eerste band komt op en ik heb geen flauw idee wie het zijn, ik besef me ook dat ik niet eens weet hoe Haevn eruit ziet maar ga ervanuit dat zij als laatste komen.
Deze eerste band klinkt waanzinnig! Ik vind het helemaal te gek. Na twee nummers is daar het verlossende woord: hoi mensen, wij zijn Son Mieux!
Oke ik ben fan, ik weet het zeker.

Dan komt de volgende act op. Twee jongens, eentje heeft z’n jas nog aan.
Na Son Mieux oogt dit wel een beetje sneu. De jongen met z’n jas aan begint te zingen en jemig hey….
Ik app naar Niels dat het niet normaal is hoe goed zijn stem is! Als dit al zo goed is hoe goed moet Haevn dan zijn?! Ik ga ervanuit dat het per band beter wordt (alhoewel….Son Mieux….).
Toch raadpleeg ik Google even….oh…dit is Haevn.
Zijn stem blijft uitmuntend, de show valt zo extreem in het niet bij Son Mieux, ookal is het een heel ander soort performance maar ik vind het echt erg saai om naar te kijken. De cover van Wicked Game is fenomenaal.
Dan is het tijd voor de derde band en nu weet ik wel wie zij zijn want er blijft er maar eentje over: The Brahms.
Slecht zijn ze niet, ze doen me denken aan Artic Monkeys (wie ik overigens erg goed vind) en het spettert van het podium maar heel erg boeien kunnen ook zij mij niet. Ik check na elk nummer de setlist om te zien hoelang het nog duurt. Dit heeft meer met mijn toenemende vermoeiheid te maken dan met hun optreden hoor!). Maar na Son Mieux valt alles voor mij behoorlijk tegen.
Ik ging heen als Haevn fan in spe en kom thuis als groot fan van Son Mieux.

Een kleine twee weken geleden is er het Foodtruck Festival Almere Kookt in duh…Almere.
Hier treden ook diverse bands op, waaronder als een na laatste band op de laatste dag jawel: Son Mieux! Is dus vanzelfsprekend dat ik hierheen moet.
Normaal gesproken blijf ik nog een aantal uur bij m’n moeder en extra-paps hangen op de zondagavond maar deze zondag stap ik om 19:30 alweer op mijn fiets, op naar de Esplanade want om 20:00 treedt Son Mieux op. Gewapend met twee camera’s begeef ik me tussen de foodtrucks. Ik loop recht op het podium af en daar staan ze al, ze zijn bezig met de soundcheck. Het is een flink podium met flink wat ruimte voor publiek. Ik sta zo’n 10 meter van het podium vandaan naast een statafeltje. Ik voel me wat ongemakkelijk omdat ik het idee heb daar als enige fan te staan, als enige die weet wie die band op het podium is. Online had ik al op social media gezien dat er een paar meiden zullen komen, of ze er zijn weet ik niet. Aan de zijkanten zitten een aantal mensen die er volgens mij echt voor het eten zijn en gewoon een leuk stukkie muziek willen meepakken. Ik kijk om me heen, me afvragend waar de fans blijven. Aan de rechterkant bij het podium zitten een paar meiden aan een picknicktafel, zij wekken de indruk te weten wie de band is, zouden dat die meiden zijn?
Zodra ze beginnen te spelen komen er wat mensen tussen mij en het podium in staan, gelukkig er zijn nu iig 5 mensen meer om voor te spelen. Ook komt er een jongen tussen staan die duidelijk heel wat drankjes teveel op heeft. Hij is erg vrolijk, staat dus ook met z’n armen in de lucht te zwaaien en stoot de mensen om zich heen aan in de hoop dat ze met hem mee gaan dansen. Ik blijf dus mooi op een veilige afstand staan, niks voor mij dat gedoe. De band kan er wel om lachen. Vervolgens komt er nog een meisje die steeds van de ene naar de andere kant rent om dan weer blij voor het podium poseert voor een voor mij ontzichtbare camera. Haar moeder zwaait haar vanaf de zijlijn bemoedigend toe.
Wanneer Camiel de meiden aan de picknicktafel bedankt met de woorden: ‘Ik ben heel blij dat jullie er in ieder geval zijn, heel erg bedankt’ weet ik dus zeker dat dat de meiden van de berichten op social media zijn.
De band speelt weer gewoon ontzettend goed maar ik vind het zo sneu dat er dus maar een handje vol mensen staat, waarvan een deeltje dus ook nog eens niet helemaal 100 zijn zegmaar.
Tijdens de laatste twee nummers verplaats ik me iets meer richting podium aan jawel de rechterkant….zoveel ruimte en dan toch weer daar gaan staan he?! Ik schiet nog wat foto’s en zing enthousiast mee.
Eenmaal weer thuis lees ik online dat ze na een optreden canvas tassen weggeven met hun bandnaam erop…..verdikkie die wil ik ook!

En dan is het vandaag…woensdag 29 juni en ik krijg een appje van Edwin:

Wil je 31 juli Son Mieux zien?

Oehh ja!! Waar?? Hoe dan?

Nou blijkt dat Edwin 2 kaartjes heeft gewonnen voor het Damaris Festival op het NDSM terrein in Amsterdam. En ik mag mee!! Hoe leuk?! TE LEUK!! Jeujj!
Wie weet komen we dan wel met een canvas tasje thuis 😉

 

Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

