Schema’s en trainingen

lidow_2015492315891Sporten en trainen gaat altijd samen.
Hoe meer je traint, hoe beter je wordt…over het algemeen.
Maar wordt het er ook leuker op?

In mijn geval: nee
Maar ik ben dan ook een zeer typisch geval, in vrijwel alles.

Het volgen van schema’s en (strikte) trainingen is niet voor mij weggelegd. Ik voel me dan zo zwaar onder druk staan dat ik haast volledig dichtklap.
Wat ik dus doe, wat voor mij gewoon werkt is: wedstrijden, loopevenementen. Ik loop er in aanloop (ja mooie woordspeling) naar bijvoorbeeld een marathon zoveel mogelijk. Diverse afstanden maar in ieder geval een (paar) halve marathon(s) en op z’n minst 1 maal een 30km. Elke wedstrijd is voor mij een training voor de volgende.

Een paar dagen na mijn laatste marathon sprak ik iemand hierover en die raakte helemaal enthousiast door mijn praatje. Ookal ging die marathon niet zoals verwacht (wat ik overigens niet erg vind, ik heb gevochten, gestreden en mezelf weer eens overwonnen).
De enthousiast geworden persoon bestookte me meteen met allerlei vragen waar ik voordat ik er op in ging steeds eerst aangaf dat ik echt de verkeerde persoon was om tips aan te vragen.

Ik eet alles wat los en vast zit, behalve vlees want dat vind ik gewoon niet lekker en eet ik al zo’n 25 jaar niet meer, rusten doe ik ook niet echt aan, eis haast altijd teveel van mezelf, hou er best een chaotische levenstijl op na en trainen laat ik dus ook achterwege.

Als ik met mensen hierover in gesprek ben geef ik dus ook aan dat dit voor mij werkt maar dat ik het niemand aanraad. Ik ben van mening dat je zelf moet uitvinden wat wel werkt voor jou en niet klakkeloos een schema van internet oid moet afplukken en daar blindelings mee aan de slag gaat.
Luister naar je lichaam en je hoofd.
Iedereen is anders en iedereen moet alles op zijn of haar eigen manier doen.

Misschien ga ik nog op m’n bek hiermee maar tot nu toe heeft het mij wel tot de eindstreep van vier mooie marathons gebracht.

IMG_20150423_221832

Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

