Rennen/sporten in de tiende maand van het jaar 2014

En toen was het alweer oktober…deze maand beginnen we met een fiets toer.
Lianne en ik doen mee met de 45e editie van de Markertoer.

De avond voor de Markertoer slaapt Lianne hier. Nadat we uiteindelijk na lang kletsen maar eens een pizza hebben verorberd maken we onze fietsen gereed, oftewel we halen ze uit elkaar zodat ze achterin de auto passen. De volgende morgen gaan we na het nuttigen van een bakje yoghurt met muesli op pad richting Purmerend. Eenmaal daar zetten we onze fietsen weer in elkaar, schrijven ons in, ontvangen we onze stempelkaart inclusief de eerste stempel en poseren we met een aantal van de andere 45km fietsers voor die ongelooflijk coole retro bus. Och wat sta ik in eerste instantie goed in beeld, niks en iemand voor me dus ook mijn fiets is geheel zichtbaar, maar nee we moeten inschuiven en ik tref een super enthousiaste man naast mij die steeds meer naar voren gaat staan waardoor ik haast uit beeld verdwijn. Gelukkig valt dit dus achteraf nog wel mee.

MarkertoerWe gaan van start en dan blijkt Lianne d’r ketting eraf te liggen. Nadat dit is gefixt zetten we een sprintje in om ons weer bij de groep te voegen. Snel het viaductje onderdoor en dan een bocht links, daar botsen we al bijna op de staart van de groep. Of ze nou zoveel minder snel gaan dan verwacht of hebben ingehouden voor ons weten we op dat moment nog niet. We gaan de meeste voorbij en voegen ons bij de kopgroep. Het beginstuk bestaat uit kronkelige weggetjes, vele bochtjes en steile bruggetjes. Het leuke is om dus een beetje de gebruiken en handgebaren op te pikken die er worden gebruikt bij bijv. tegenliggers ed. Qua snelheid zouden we rond de 25km/u gaan fietsen, helaas is dit niet zo, we fietsen op z’n max 19km/u. Voornamelijk om de groep bij elkaar te houden. Als we op een lang smal fietspad achter een groep zondagsfietsers blijven hangen raak ik toch wel een beetje geirriteerd/gefrustreerd, dit gaat echt veels te langzaam en ik voel de drang om te gaan slingeren al opkomen (dit doe ik ook tijdens hardlopen, niet zozeer bewust maar ik raak schijnbaar mijn balans een beetje kwijt als ik moet inhouden). Gelukkig gaan we ze dan eindelijk eens een keer voorbij maar snelheid wordt er nog steeds niet gemaakt.
In Marken is er een tussenstop, hier krijg je je tweede stempel en een Snelle Jelle. Ook wordt er gepauzeerd, vele mensen zijn al neergeploft op het terras. Er wordt afgesproken vanaf welk punt en op welk tijdstip er weer wordt gestart (45 min later!) maar Lianne en ik besluiten op eigen houtje verder te gaan. Na een korte stop laten we het schattige Marken achter ons en maken eindelijk snelheid hehe dit voelt echt een stuk beter.
In het stadion van fc Volendam krijgen we onze derde stempel, een flesje water en een flesje drinken naar keuze. Tijdens het laatste stuk terug moeten we wachten voor een brug die open staat. Dit gaat natuurlijk heel rustig, heel relaxed, appeltje eitje….maar na 4 boten slaat bij mij de onrust al toe, dan merk je toch wel dat jijzelf uit ‘de stad’ komt. Na 13 boten welkom te hebben geheten en door te hebben gelaten laat de vrolijke mevrouw de brugwachter eindelijk de brug weer zakken en kunnen we door. Nog een kleine 10 km en dan krijgen we onze laatste stempel, ons aandenken aan de Markertoer, halen we onze fietsen weer uit elkaar en nuttigen we een paar broodjes op een bankje bij een kinderboerderijtje.

Het weekend erop is het dan eindelijk tijd voor de Ajax Foundation Run.
De dag ervoor zie ik mijn moeder en stiefvader hier in Almere, dus ik rij met hun mee terug naar Amsterdam en logeer daar een nachtje.
Hmm mamma en Ben wonen vlakbij de Sloterplas en ‘s morgens is de Sloterplasloop….Ajax is pas ‘s middags….
Dus zondagmorgen sta ik samen met Wilbert aan de start van de 5km afstand, ja als ik er dan toch ben….
Zodra we bijna het gehele rondje baan hebben afgelegd merk ik dat mijn ademhaling zwaar wordt…shit ik loop doodleuk op Wilbert zijn tempo mee maar dat is veel te snel! Lekkere actie weer…
Ik trap dus op de denkbeeldige rem om de rest van de loop nog een beetje fatsoenlijk uit te kunnen lopen. De ademhaling blijft ietwat zwaar en uiteindelijk de bovenbenen ook maar er zit nog een eindsprint in en loop een mooie tijd. Op naar de volgende loop!

Sloterplas

Als Wilbert en ik aankomen bij de Amsterdam Arena lopen we al snel Christophe en diens vriendin tegen het lijf. Die waarschuwt ons voor de klim op het eind en weet ons te vertellen dat onze eigen Running Junkie Erwin eerste man is geworden op de 5km (Christophe’s vriendin wordt later 1e vrouw op de 10km). We voegen ons dus snel bij een aantal andere Junkies en staan vrijwel ‘eerste rang’ bij de prijsuitreiking. Dit hebben ze geweten ook haha, als Erwin het podium wordt opgeroepen barst er natuurlijk een onwijs luid gejuich los.
Zodra we allemaal onze spullen hebben ingeleverd verspreiden we ons in het startvak, en daar gaan we!
Ik worstel mezelf door de menigte maar probeer de rust te bewaren, heb tenslotte vanmorgen al gelopen en ga nu voor het dubbele van wat ik toen liep. Ik heb de route niet bekeken, weet tenslotte de weg daar toch niet, maar weet dat onze Cheerers ergens vrijwel in het begin staan (en op het eind want je komt twee keer langs dat punt), in een bocht, op een plein. In de verte zie ik iets waarvan ik vermoed dat ze zich daar weleens zouden kunnen bevinden, eenmaal vlakbij hoor ik de sirene van de megafoon. Yup dat zijn ze en er zit dus een Junkie voor me. Ik schuif naar links en krijg Sander, Wiebe, Cristiaen en Amrit in het vizier en zij mij. Na wat gejuich en aanmoedigingen moet ik een stukje verderop weer wat op mijn snelheid letten, een pr is niet belangrijk vandaag Eva, rustig aan!
Vervolgens spot ik Taro voor me, ik kom naast hem lopen, we kletsen wat en dan loop ik door, wat trouwens voor het eerst is en ik neem aan ook voor het laatst.
Later kom ik Nydia ook nog tegen, nou ja zij mij, ik zie haar volledig over het hoofd maar hoor dan inene ‘Hey Eva’ naast me. Nydia heeft het zwaar zo vlak na haar blessures.
Vervolgens kom ik in een groep die vrijwel allemaal op hetzelfde tempo lopen. Inclusief een meisje met twee jongens. Steeds als ik ze voorbij wil gaan of ze voorbij ben zet zij aan om koste wat het kost voor me te blijven….bloed en bloedirritant. Na 2 km ben ik er klaar mee en ga aan de rechterkant lopen. Het wekt ontzettend veel irritatie op en dat wil ik niet laten gebeuren en je loopt totaal niet lekker.
En daarbij…ik moet zolangzamerhand toch al naar rechts uitwijken aangezien ik weer in de buurt van de Cheerers kom. Ik wijk nog meer uit naar rechts en Wiebe ziet me. Hij sleurt me in een razend tempo dichterbij door wat hij allemaal door de megafoon roept, de rest juicht en Sander geeft me de volle laag confetti.
Met een grote glimlach ga ik door, rustig Eef je moet straks nog klimmen.
En mijn hemel wat een klim is dat!
Eenmaal boven loop ik op de buitenste ring en heb nog totaal geen zicht op wat er in de Arena zelf gebeurd.
Maar dan knalt er inene door de speakers: En daar komt ie door de bocht! Edwin van der Sarrrrrrrrrrr!!!!!!
Mijn glimlach is terug, mijn armen schieten de lucht in en ik juich.
Dan is het mijn beurt om de Arena te betreden, mijn ogen flitsen alle kanten op: wat is dit f*cking vet!
Maar wat is de finish nog ver weg haha
Ik ren, kan niet meer veel aanzetten en dan een paar meter voor de finish hoor ik heel hard mijn naam en een hoop gejuich.
Ik kijk op en zie Thomas (Ettes), Yoshi en Seth die me uit volle borst aanmoedigen, weer die lach, weer die armen omhoog en mijn semi-trademark ‘Whooooooeeeeeeeee’!!!! en daar is dan toch nog een kleine eindsprint!
BAM ik ben er. Na de finish spreek ik Kirsten (Girlontherun) nog even en voeg me dan bij de jongens om de rest ook binnen te halen. Nydia blijkt vrij dicht achter me te zitten dus ondanks alles heeft die het zeker ook lang niet slecht gedaan! Nadat we weer compleet zijn is het tijd om nog wat te drinken samen, te kletsen maar vooral om veel te lachen.

Ajax
Next stop: BTGAMS & de Amsterdam Marathon!
(deze blogpost zal ik in het Engels schrijven)

Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

