Rennen in de negende maand van het jaar 2014 *part deux

Vorige keer gaf ik aan dat we ons gingen opmaken voor het Dam tot Damloop-weekend…nou ondertussen zit dat er ook allanggggg weer op!

Zaterdagavond 20 september was de eerste editie van de Damloop by Night. Udjen en ik hadden ons aangemeld als vrijwilliger. Er liepen een aantal Junkies, andere loopvrienden en mijn eigen pappa en zijn vrouw mee, dus vele redenen om hierbij aanwezig te willen zijn.
Vanaf het station van Zaandam liepen Udjen en ik druk kletsend (heel verrassend, I know) richting finish,  gewapend met mijn navigatie op mijn telefoon. Ja hey normaal vind ik mijn weg in Zaandam alleen maar door de meute tussen de dranghekken in te volgen, dan kom ik vanuit Amsterdam vanzelf bij de finish in Zaandam terecht, dan kom ik niet met de trein he?!
Eenmaal bij de finish kijk ik op van mijn telefoon en zie een bekend koppie vrolijk dansen op het parcours….ehhh Udjen?! Is dat Annika? Nou ja verrek! Het is Annika!
Onze Annika is ook vrijwilliger! Wat een gezelligheid!
Nadat we ons hebben aangemeld worden we voorzien van rugtasje met eten en drinken en een Asics hesje (om aan te tonen dat wij vrijwilligers zijn) en vervolgen we ons naar onze groep. Daar neemt vrijwilliger Herman ons onder zijn hoede. Samen bouwen we de stands/marktkraampjes op waar we later de flesjes AA, de medailles en de Sultana’s op uitstallen.
Ondertussen breng ik pappa op de hoogte: Pap we staan achter de finish, bij het drinken en de medailles!!!
Dan krijgen we te horen dat wij daar helemaal niet horen te staan, we moeten naar de Wilhelminabrug….nou zeg…. ‘Pap, we zijn onderweg naar de Wilhelminabrug dus kan je geen medaille geven, ga je wel aanmoedigen’….
Vlakbij de brug zien we dat deze buiten de route van vanavond valt….WAT?! Ja nou dat ga ik niet doen hoor!
Op het punt waar wij zouden moeten staan, staat ook niemand, geen vrijwilligers..alleen politie. Die zegt: Joh meiden er valt hier niks te doen, wij hebben het onder controle, ga maar lekker langs de route staan hoor!’
Oke…als de politie het zegt….
Ietsje verderop zien we een vrijwilliger, een vrouw met plattegrondjes. Ook die spreken we aan. Wat een prachtmens, in die paar minuten dat we haar spreken hebben we ontiegelijke lol samen maar ook zij zegt: Ga lekker terug naar de finish, er is hier echt niks te doen, ga lekker genieten van jullie avond ipv hier te staan.’

Terug bij de finish voegen we ons bij Annika en haar groep, we staan echt pal achter de finish, prima.
‘Pap, we zijn weer verhuisd, we staan nu pal achter de finish, zie jullie straks!!! Succes 🙂 ‘

Wij moeten ervoor zorgen dat de finishers gewoon netjes doorlopen. Vaak, heel vaak, blijven mensen staan wachten op vrienden, familie, kennissen…wat dan ook. Leuk maar je houdt wel de boel op. Dus stukje doorlopen, verderop mag je best blijven staan maar niet in die eerste paar meters na de finish. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me vooral bezig hield met het turen in de aanrennende menigte dan de menigte die voor m’n neus tot stilstand kwam. Turen naar vrienden en naar m’n vader, ookal zit hij in de laatste groep die van start zou gaan.
Het is zo onwijs leuk om je vrienden meteen na de finish te kunnen begroeten, wat een lol, wat een gezellige avond.
Udjen en Annika kennen mij duidelijk erg goed want op een gegeven moment hoor ik haast in koor: EVA!!! Je held! Eva! Edwin van der Sar!!!!
Edwin van der Sar komt samen met zijn dochter over de finish, dat merkt ook de commentator op en roept hem dus om. Edwin en Lynn poseren voor een fotograaf en lopen vervolgens achter me langs richting uitgang. Edwin wordt nog aangeklampt door een reporter en ik hoor hem zeggen: ‘Nee ik breng m’n dochter weg en ga dan mijn vrouw ophalen’. Terwijl ze weglopen poseren ze samen nog even voor een selfie.
Even later komt Edwin weer langs gerend en duikt het parcours weer op, na een tijdje komt hij voor de tweede keer over de finish, ditmaal dus met Annemarie. De commentator had even gemist dat Edwin dus weer terug was gegaan want wederom roept hij Edwin om alleen nu met wat twijfel in zijn stem, je hoort hem haast afvragen of ie nou zo in de war is: ‘En daar is…..Edwin van der Sar….weer….?…die heeft schijnbaar nog iemand opgehaald’
Waarop ik snuif….pfff…’iemand’…z’n vrouw ja!!
Pappa en zijn vrouw Esther gaan om 20:50 van start en ze denken er tussen de 35 minuten en 40 minuten over te doen. Vanaf 20:15 begin ik al nerveus te worden….dit uit zich in om de 3 tellen op mijn horloge kijken en turen in de menigte. Het is ondertussen donker, iedereen draagt braaf hetzelfde shirt, er dansen spotlights en discolampen over de deelnemers en ik heb m’n bril niet op….zucht…
Dan inene een paar meter voor de finish zie ik ze! Ik maak een foto maar schijnbaar stuiterde ik toen al alle kanten op want die foto bestaat alleen uit wat vage vegen op het scherm, ren naar ze toe en sluit ze beide in m’n armen….ja want ik ben ook zo lekker groot….best ongemakkelijk dus haha
Ik begeleid ze snel van de finish vandaan, dat was tenslotte m’n werk en we kletsen over hoe het is gegaan en geen idee….ik was behoorlijk hyper, ben ik normaal nooit…I know….ha!
Ik kan nog uren doorpraten (heb ik normaal ook moeite mee…haha not) maar stuur ze maar richting medailles en richting huis voordat ze zwaar afkoelen, zie ze tenslotte morgen weer.
Om 22:00 uur komt de laatste loper over de finish en gaan we de boel weer inruimen, we leveren ons Asics hesje in, nemen ons Damloop by Night shirt en kalender in ontvangst en wandelen weer richting station (zonder navi jaja!)
Udjen en ik logeren bij haar moeder en slapen samen op de hoekbank, past makkelijk.
Heerlijk geslapen (ja echt!) en weer op tijd op.
Nu is het namelijk onze beurt! Wij doen weer mee aan de Dam tot Damloop. Ditmaal via Meeùs.
Na een spinazie smoothie, een kop thee en een douchebeurt gaan we met de bus naar het Centraal Station. Bij het Victoria Hotel spreken we nog even af met Edwin, kletsen wat, wensen elkaar succes en vervolgen onze weg naar Vapiano. Onderweg komen we Ray van de Nike Run Club tegen en bij Vapiano staat fellow Running Junkie Amrit die met zijn werk TomTom meeloopt.
Nu echt tijd om ons te melden bij Meeùs:
‘Hier is je startnummer, welke maat shirt heb je?’
‘Een S graag’
‘Wil je een bidon?’
‘Oh ja doe maar’
‘En sokken?’
‘Eh oke..’
‘Wil je ook een petje?
‘Ja is goed, wat heb je nog meer?’

Ondertussen zien we Joanna en Harald en later komen ook Jori en Lotte binnen. Veels te veel spullen dus de ene helft valt steeds op de grond en de rest ligt als een zooitje ongeregeld op tafel….pfff…dat krijg je als je zo hebberig bent he?
Nou eindelijk zijn we er klaar voor, er wordt nog een praatje gehouden waarvan wij eigenlijk alleen de routebeschrijving horen….eh ik volg de meute wel hoor!
Buiten worden er nog wat foto’s gemaakt en eindelijk begeven we ons richting vrachtwagens om onze tassen te dumpen. Daar komen we Niels tegen. Niels zit in een ander startvak maar besluit met Udjen en mij mee te gaan. De eerste vrijwilliger die we tegenkomen geeft bij mij al aan dat Niels niet in ons vak hoort. De volgende zegt dat hij aan ons moet vragen of hij met ons mee mag nadat hij aan haar vraagt: Ja maar mag ik niet met deze twee mooie dames mee?’ Natuurlijk mag dit van ons!
Nog 1 vrijwilliger te gaan….een man met een norse uitstraling. Niels begint een praatje met een man naast ons en wurmt zich met die man als schild voor hem ons startvak binnen. We staan er eigenlijk nog maar net en we mogen al.
Voor de verandering ga ik rustig van start, Niels loopt met ons mee. Hij gaat rustig lopen want hij is rot zegt ie. Ik vraag me af hoelang hij dat gaat volhouden.
Na een gezellige 3 kilometer met z’n drieën gaat hij ervandoor.
Udjen en ik lopen tot kilometer 8 samen, dan besluit ik iets te versnellen, niet veel maar wel ietsje. Ik loop eigenlijk heel relaxed, dit is nieuw tijdens de Dam tot Damloop. Normaal is het erg druk en heb ik veel last van de andere lopers maar dit keer bijzonder weinig. Ik voel me dan dus ook lekker ontspannen. Ik besluit wel om mezelf niet te pushen, ik vind dit wel een lekker tempo, wat ik dan ook loop want ik kijk niet op mijn horloge. Laat me alleen leiden door de kilometer aanduidingen langs de route.
Ik spot Jori’s moeder nog langs de kant dus ren snel naar rechts om druk met mijn armen wapperend en een langrekt Hooooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii langs te stuiven en nog even een high-five uit te wisselen.
Plots is daar het 14km bord….oh over een kilometer staan de Cheering Junkies er! Ik rol mijn Meeùs shirt op tot aan de kraag om mijn Running Junkies shirt tevoorschijn te toveren. Na wat gezoek in het publiek zie ik Mark staan, ik schuif helemaal naar links zodat er niemand voor me loopt en steek m’n armen al in de lucht. Mark spot me en vervolgens ziet ook Yoshi mij. Ik zie Mark al een handvol confetti pakken en Yoshi brult m’n naam….hoe heerlijk is dat?! Ik ren langs, door een regen van glitter confetti, door een muur van geluid afkomstig van Mark, Yoshi, Nydia, Maaike en Sophie (weet niet zeker wie er nog meer stonden op dat moment) en de highfives zijn weer een feit. Met een grote glimlach op mijn gezicht ren ik verder, ik heb net mijn shirtje weer naar beneden gerold en ben nog iets in gedachten wanneer ik ‘Kom op Eva!!!!’ in mijn oor hoor, ietwat geschrokken kijk ik om en zie Gerben staan, die is onderweg naar de Cheering Crew, ik roep iets terug, geen idee meer wat en moet erg lachen door deze verrassingsaanval.
Nog een klein stukje en ik ben er.
Bij de finish wacht ik op Udjen, die zit niet ver achter me. Samen lopen we nog even naar Herman, die is ook vandaag weer vrijwilliger.
Nikki en Marlous van de Halfcrazyrunners spreek ik ook nog even na de finish, we hadden elkaar ook nog gezien vlak voor de start, echt leuk dat je steeds meer bekenden tegen gaat komen tijdens evenementen.
Uiteindelijk vertrekken we maar eens richting tassen, waar we onderweg inene Sierd (ook een Halfcrazyrunner) tegen het lijf lopen. Pappa belt waar we zijn….waar we blijven en waar hij en Esther staan.
Vandaag staan zij ons op te wachten, gewapend met zonnebloemen voor ons beide.
Inene worden ik aangevlogen door iemand, tenminste zo voelde het even voor mij, schrik me rot….RJ Alexander vliegt ons blij om de nek. Hij met rode wangen en de confetti nog op zijn voorhoofd en ik met gewoon een standaard geheel rood hoofd kletsen we over de gelopen race. Ik ben er heilig van overtuigd dat ik een minuut boven mijn pr zit, ach ja ik heb iig wel heel relaxed gelopen.
Uren en uren later kom ik erachter dat ik wel een nieuw PR onder m’n zolen geplakt heb zitten, twee minuten sneller dan vorig jaar….oh…haha

20140922_204125-kdcollage
20140922_204517-kdcollage

Afgelopen weekend liep ik in Almere terwijl een lading Junkies de marathon van Berlijn liepen, helden! En nog een aantal gooiden daar met confetti, schreeuwden aanmoedigingen en maakten foto’s, ook helden!
Zo’n gek idee dat ik daar vorig jaar mijn eerste marathon liep!
Anyway…ik…ik liep dus een 30km in Almere tijdens eh ja de 30 van Almere.
Lianne liep de 15km mee, ging later van start en zwaaide me dus uit.
Ik liep samen met Tim, een vriend van mij die normaliter een heel stuk sneller is dan dat ik ben. Alleen maakte Tim vorige week een misstap en zat zaterdagavond om 23:00 nog bij de fysio. Met een ingetapete knie mocht hij wel die 30km lopen maar rustig aan. We besluiten eigenlijk om rond de 5’30 te gaan lopen. Anoek heeft een pacer mee en die gaan rond de 5’20 lopen. Dat gaan wij dus mooi niet doen, ha! Het zijn twee rondes van 15km, de eerste ronde liepen wij met Anoek en haar pacer Jeffrey mee….ehm….dus..tijdens de eerste doorkomst wordt Anoek omgeroepen en ik juich voor Anoek, om vervolgens zelf omgeroepen te worden….nou ja dan juich ik ook nog even voor mezelf, tja niet dan?!
In de tweede ronde stapt Anoek d´r pacer uit, dit was ook het plan, en loopt ze op eigen kracht verder. Ik val zoals gewoonlijk alweer terug en Anoek lijkt er haast met mijn krachten vandoor te gaan, die gaat als een speer. Tim houdt het verbazingwekkend genoeg ontzettend goed voel. Niet zo zeer doelend op die knie maar het feit dat hij nu best zwaar onder zijn kunnen loopt. Waar hij het meest verbaasd over is is het feit dat hij nu gewoon lekker kan kletsen. Nou prima….samen lopen we verder. In de laatste paar kilometers lijken we weer ietsjes te versnellen, altijd fijn. We speculeren ondertussen over op welke tijd we gaan finishen en hebben we het over wel of geen eindsprint. We gaan niet voor een eindsprint dit keer.
Vlakbij de finish staan Lianne en Anoek en Anouk, Henk Jan en Marleen van de Halfcrazyrunners. Er wordt weer gezwaaid en geroepen en met een grote grijns ren ik langs ze.
Ondanks dat ik het in die laatste paar kilometers weer wat zwaar kreeg voel ik me goed, ik heb ook tenslotte weer een nieuw pr binnen.
Mijn pr op de 30km liep ik in maart, ook in Almere. Deze heb ik verbeterd met 2 minuten, begin van de maand liep ik de 30 van Amsterdam Noord 2 minuten langzamer, dat betekend dat ik nu dus 4 minuten sneller was op de 30km dan begin van de maand.

20140930_210343-kdcollage

Aankomend weekend ga ik samen met Lianne fietsen, we doen mee met de Markertoer. We gaan 45km fietsen! Leuk!!

Het weekend erop lopen we mee met de eerste Ajax Foundation Run! Heb er zo’n zin in! En ben zooooo benieuwd naar de medaille. Heb al vernomen dat een aantal mensen die ik ken nu ook aan het hardlopen zijn puur omdat het Ajax supporters zijn en dus alleen vanwege het feit dat het Ajax is meedoen, hoe geweldig is dat dan?! Ik had dat waarschijnlijk ook gedaan. Sinds mijn 14e jaar ben ik fan van Ajax en ja zoals ik al eerder melde ben ik fan van Edwin van der Sar. Ondanks dat ik een Marc Overmars dekbed, Ajax/Edwin van der Sar bekers, Edwin van der Sar pop (ja echt), tig jaar oud ongeopend blikje cola met Van der Sar erop, een ingelijst stukje doelnet uit De Meer heb en de muren van mijn slaapkamer vroeger alleen maar bestond uit posters en foto’s van Ajax ben ik gewoon niet in het bezit van een Ajax shirt. Wat er fout is gegaan? Geen idee, waarschijnlijk het simpele feit dat ik het zo duur vind.
Maar Eva hoe voel je je dan nu je al die posts voorbij ziet komen van al die bloggers die een Ajax shirt krijgen met hun (bloggers)naam erop? Met een begeleidend schrijven van Edwin van der Sar?!
Ehm nou wat denk je zelf? Ik ben stik jaloers natuurlijk! Haha
Ach dat kan de pret niet drukken, ik ga net als de rest gewoon finishen in De Arena, dus tja…

En dan na dat weekend is het eindelijk tijd voor de Amsterdam Marathon! God wat heb ik er na die laatste 30km zin in zeg! Geen idee of er een pr in zit maar ik heb er wel onwijs veel zin in! Gaat een geweldig weekend worden, kan niet anders!
Oh en wie weet tref ik daar Van der Sar ook wel weer, net als vorig jaar….toen gingen Udjen en ik met hem op de foto! Ha Ajaxshirt-dragende-bloggers eat your heart out! Puh!
(Grapje he, ja tuurlijk tikkeltje jaloers maar wie zou dat nou niet zijn? Je krijgt niet elke dag een briefje van Edwin van der Sar he…. )

1384259_617006155005014_791791310_n

Anyway…..je raadt het vast al….to be continued

Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

