Lazy Sunday Afternoon…what about no?!

Ah ja die luie zondagmiddagen of überhaupt een luie zondag…
Als je een fanatiek hardloper bent zijn die zondagen zo goed als allemaal van je kalender geschrapt.

Zondag is meestal wedstrijddag.
Je staat vroeg op, probeert in alle rust je gezonde ontbijt weg te werken, je gaat nog een stuk of tien keer naar het toilet, controleert voor de verandering weer eens of je gisteravond wel alles hebt klaargelegd, kleedt je deels om in je race outfit en je pre-race outfit.
Dan pak je eindelijk na de zoveelste check check dubbel check je spullen, doet de voordeur open, gooit hem weer dicht, gooit je spullen weer neer en rent nog een keer naar het toilet, gewoon voor de zekerheid.
Vervolgens begint de reis naar waar je dit weekend gaat lopen, meestal reis je samen met vrienden en anders tref je ze daar. Je loopt zelden zonder een aantal vrienden.
Na de race volgen er meestal nog de nodige ‘herstel’biertjes of in mijn geval een cola of tonic, al moet ik eerlijk zeggen dat ik veels te weinig bij dit onderdeel aanwezig ben, meestal ‘moet’ ik al eerder weg.
En ja tegen de tijd dat je thuiskomt is je zondag eigenlijk alweer zo goed als voorbij.

20140816_030540-kdcollageLoop je geen wedstrijd omdat je geblesseerd bent of een andere bizarre reden hebt verzonnen, dan sta je vaak toch langs de kant je wel lopende vrienden aan te moedigen en te bekogelen met zoveel mogelijk confetti.
Ook dit doe je natuurlijk niet ‘even’, je doorloopt (jaja doorloopt) het (bijna) gehele proces met ze. Je bent er dus al bij tijdens de laatste voorbereidingen (als je niet gewoon al met ze bent meegereisd), bij de eventuele warming up en vlak voor de start wens je ze succes om je vervolgens richting het reeds afgesproken Cheeringpoint te begeven.
Hierna blijf je natuurlijk ook gewoon bij de drankjes en het napraten van de gelopen wedstrijd. En dus ook op deze manier is je zondag foetsie en is het meestal nog vermoeiender dan ‘gewoon’ meelopen.

20140816_025750-kdcollageLoop je geen wedstrijd omdat die er misschien gewoon simpelweg niet is of whatever, dan heb je meestal wel een lange loop in de planning staan want zondag is naast wedstrijddag ook duurloopdag.
Dit kost je weliswaar niet de hele (mid)dag, tenminste niet als je gewoon in de buurt waar je woont gaat lopen, maar ook dit vergt de nodige en vrijwel dezelfde voorbereiding.
Eenmaal weer thuis hoor je eigenlijk nog te rekken & strekken (net als voor het lopen, dit doe ik tegenwoordig iets vaker want ja gewoon op het hekje voor de deur gaan zitten wachten op het GPS signaal van je horloge is ook weer zo suf) maar net als voor en na een wedstrijd sla ik dit fenomeen vrijwel altijd over, voor de start komt het weleens voor maar dan is het meer omdat ik voor de verandering vroeg ben en ik me begin te vervelen in het startvak.
Ik zit bij thuiskomst standaard nog een tijd uit te zweten, drink wat water, upload m’n loop en rommel wat op internet, in afwachting tot ik eindelijk eens uitgezweet ben, ga dan lekker douchen om vervolgens op de bank te ploffen.
Het voordeel van je eigen (duur)loop is dat je deze kan inplannen wanneer je maar wilt. Ik vind het persoonlijk het fijnst om dit zo vroeg als mogelijk in de ochtend te doen.
In de zomermaanden dan, als ik train voor een najaarsmarathon.
Redenen: het is nog niet zo warm, de dauwdruppels glinsteren nog overal op en in het frisse groen, flarden van mist hangen nog in de lucht, als je mazzel hebt kom je nog wat konijntjes, herten, egels en roofvogels tegen (ja ook in Almere hebben we echt wel flora en fauna hoor!), er is bijna niemand op straat en pas als je weer onderweg bent naar huis komt de mensheid wat tot leven.
De rest van de dag hoef je je dus niet bezig te houden met de tijd omdat je nog een duurloop op de planning hebt staan.

Heb je na een inspannende ochtend dan toch stiekum een lazy sunday afternoon!

20140816_030031-kdcollage
Het opgeven van die luie zondagen doe ik trouwens met alle liefde hoor, je krijgt er immers zoveel moois voor terug ❤

Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

