Werkzoekende anno 2014

Officieel zit ik sinds begin van het jaar werkloos thuis. In het begin was dit een verademing aangezien ik de laatste drie jaar non-stop heb gewerkt. Geen vakanties, ziek zijn of dagje vrij (op een paar piepkleine uitzonderingen na). Ik had ook veel te verwerken, het was een faillissement en ik had hierdoor veel geld verloren.

Je stort je heel enthousiast op het zoeken van nieuw werk, het ‘er gaan nieuwe deuren voor me open, nieuwe kansen’-gevoel heerste als een malle.
Na de eerste drie maanden had ik vele positieve reacties (‘Wat schrijf jij ontzettend leuke, goede en enthousiaste sollicitatiebrieven, blijf hier vooral mee doorgaan, blijf jezelf…maar helaas hebben wij geen werk voor je’) maar pas twee sollicitatiegesprekken op zak. Eentje zou kunnen leiden tot een baan, in Almere en met gezonde voeding ed…LEUK…ja nou het gesprek was ook erg leuk, normaal en ontspannen, totdat meneer Dickhead inene toch over mijn piercings begon (die kunnen uit meneer, liever niet (want dit ben ik), maar op zich geen probleem en eh nee ze zijn niet vies..). Prima dat hij daar een mening over heeft en dat hij zich blijft vasthouden aan de hygienische regeltjes en standaarden uit het jaar Kruik, maar dat kan ook normaal gezegd worden….meneer Dickhead in z’n rode broek en overhemdje (ja zo eentje ja) vond het nodig om inene te verkondigen dat ‘het geen porum is en heel erg onhygienisch’…..oh eh….wauw….serieus?! Maar ja Eva zou Eva niet zijn om daar niet op te reageren (oke een priemende blik waarmee ik toch enigzins iig zijn haar mee in de fik probeerde te steken kon ik toch niet onderdrukken). Ik gaf aan erover te denken en zeker geen nee zei (nog).
Buiten het feit om hoe meneer D. me behandeld had zag ik ook in dat het hele lange werkdagen waren (lang als in: voor openingstijd bezig zijn en na sluitingstijd ook nog heel lang bezig zijn én weekenden én koopavonden) waardoor mijn sport dus op de tocht ligt en dit een baan zou zijn waarin ik teveel van mezelf moest inleveren (piercings uit, tattoo’s bedekt houden, geen lange (gekleurde) nagels, geen opvallende kleding (printjes, kleuren), sieraden af (oorbellen mocht dan wel van meneer D. pfieuw sjeetje dank u dank u) en ga zo maar door). Dus tja ik heb toch maar nee gezegd op deze baan.

Nu is het begin augustus en is de motivatie ver te zoeken. Er staan veel vacatures online maar bijna niks dat in mijn straatje ligt, of waarvan ik uberhaupt begrijp wat de vacature nou eigenlijk inhoudt.
Wat is jouw straatje dan Eva?
Mensen die heel lief ook hun ogen willen openhouden voor werk voor me vragen me dan ook ‘Waar ben je naar op zoek?’ ‘Wat wil je doen?’ ‘Welke functie? In welke branche?’
Ehm…..ja ik heb dus geen idee….succes…
Ik heb mijn MAVO diploma, Bloembind diploma en een aantal certificaten mbt verkopen (winkel), decoreren/etaleren (winkel) en grafische kennis. Daar mag ik het mee doen.
Ik heb zo’n 8 jaar in twee verschillende bloemenwinkels gewerkt, daar kan ik niet in terug vanwege een allergie, en daarbij zou ik dat ook niet meer willen. Het is wel leuk creatief gezien en je komt in contact met mensen, maar voor mij is het zo’n been-there-done-that gevoel. Ik wil niet meer in een winkel staan, ik wil op een kantoor werken.
Iets wat ik dus de afgelopen 9 jaar ook heb gedaan. Ik had de mazzel dat ik bij een grafisch afwerkingsbedrijf terecht kwam en die mij de kans gaf om het opmaken van mailingen en het printen met diverse printers/programma’s (Canon, Xerox, Ricoh, PrintshopMail, FlexMail ed) aan te leren. Die ervaring heb ik dus wel maar ik heb daar geen papieren voor en nu als werkzoekende anno 2014 heb je én diploma’s nodig én zoveel jaar ervaring, en het liefst wel net van school en neem je genoegen met een laag salaris (niet dat ik ooit veel verdiend heb, maar ja het liefst betalen ze je nog minder natuurlijk).

Eigenlijk maakt het me niet eens zoveel uit wat voor werk ik doe (ja liever niet in een winkel en GEEN callcenter oid) zolang ik maar lekker op kantoor zit, een computer tot mijn beschikking heb (dat vind ik toch wel het prettigste werken) en ik gewoon leuke collega’s heb waarbij ik mezelf kan zijn, waar ik op kan bouwen en waar ik gewoon leuk en goed mee kan werken.

Zucht….zulke vacatures zie ik dus nergens he?!??????????????????????????????????????

Published by

Eva Boomgaard

Just a crazy bubbly girl with two cats | musicfreak | wannabe athlete | creative mastermind | loving restless soul | love2laugh | WM3 supporter 4 life

Leave a Reply

